symptomy

Sprawdzone sposoby na poprawę koncentracji i pamięci przy niedoczynności tarczycy

napisała niedoczynna 12 września 2019 6 komentarzy

Zauważasz, że coraz częściej zdarza Ci się zapominać słowa lub je przekręcać? Jeśli nie ustawisz sobie przypomnienia lub nie zapiszesz tego w kalendarzu, najpewniej zapomnisz o ważnej dla Ciebie wizycie lub spotkaniu? Wychodzenie z domu zawsze wiąże się z zawracaniem, bo musisz upewnić się, czy na pewno wyłączyłaś żelazko lub kuchenkę? Kiedyś nauka nie sprawiała Ci trudności, jednak teraz potrafisz czytać jeden akapit przez 20 minut i wciąż go nie rozumiesz? W pracy musi minąć co najmniej godzina zanim się ockniesz i skupisz na zadaniach. Witaj w klubie Niedoczynnych, którym doskwierają zaburzenia koncentracji i pamięci. Poznaj moje skuteczne sposoby na rozdmuchanie mgły mózgowej i odzyskaj kontrolę 🧠

Problemy z koncentracją zawsze pojawiały się u mnie w okresie największego natężenia – gdy brałam za dużo „na głowę”, gdy zbliżała się sesja lub realizowałam ważne projekty z goniącymi terminami. Zawsze z automatu sięgałam po kawę. I choć na początku rzeczywiście mnie ratowała, później następowało to, czego chyba każdy z nas doświadczył po zbyt wysokiej dawce kofeiny – rozbiegane myśli, drżenie rąk, niepokój i bezsenność. Bywało też tak, że w krytycznych chwilach  łapałam za słodycze. Wtedy efekt też był krótkotrwały, a zaraz po tym następował spadek energii.

Tarczyca steruje mózgiem?

Dlaczego ten problem dotyczy w szczególności niedoczynnych? Tarczyca kontroluje pracę każdej komórki w organizmie. Niedobór hormonu tarczycy może zaburzać funkcje poznawcze, ponieważ komórki mózgu są niesamowicie wrażliwe na wszelkie zmiany w poziomie hormonu – i tak o to osoby, które wpadają w nadczynność mogą czuć, że ich myśli są rozproszone, rozbiegane i towarzyszy im niepokój. Osoby z niedoczynnością częściej zmagają się z mgłą mózgową, zmęczeniem umysłu i trudnościami w skupieniu.

Do czynników, które wzmagają powyższe objawy należą typowi „towarzysze” niedoczynności, czyli:

  • niedobór snu
  • stres
  • gwałtowne zmiany poziomu hormonów (np. w ciąży lub przy menopauzie)
  • odwodnienie
  • mało odżywcza dieta
  • zaburzenia gospodarki insulinowo-cukrowej

Całe szczęście istnieje mnóstwo naturalnych sposobów na poprawę koncentracji i pamięci, z których warto skorzystać, nie tylko jeśli masz niedoczynność.

1. Dieta odżywiająca umysł

Dzięki mocy właściwego żywienia jesteś w stanie uzupełnić niedobory odpowiedzialne za luki w pamięci i usprawnić działanie tarczycy. Sięgaj po źródła witamin z grupy B (to one odpowiadają za prawidłowe działanie układu nerwowego), witaminy E (ten przeciwutleniacz opóźnia starzenie) oraz produkty bogate w antyoksydanty.

W Twojej diecie na stałe powinny zagościć:

  • woda – ma krytyczne znaczenie dla dostarczania tlenu substancji odżywczych do komórek
  • borówki i jagody
  • awokado (usprawnia przepływ krwi)
  • zielone warzywa liściaste – sałata, szpinak, roszponka, rukola, kapusta, rzeżucha, jarmuż, rukiew, koperek, cykoria, botwina, natka pietruszki, nać selera, brokuł
  • zielona herbata – zawiera zarówno kofeinę, która wzmaga czujność,  jak i l-teaninę, która zapewnia spokój i opanowanie
  • tłuste ryby takie jak tuńczyk, makrela, pstrąg, sardynki, śledź, która wspierają pamięć dzięki kwasom omega 3
  • gorzka czekolada (czujna kofeina + odstresowujący magnez), pamiętaj, że jemy pasek, a nie całą tabliczkę 😉
  • orzechy , które pomagają zachować dobre procesy poznawcze pomimo postępującego wieku

2. Oaza spokoju – Ashwagandha

Ta zyskująca popularność roślina jest adaptogenem, co oznacza, że wspiera proces adaptacji organizmu, wzmacniając jego odporność na otaczające zmiany (najczęściej związane ze stresem). O szczegółowym działaniu ashwagandhy przy niedoczynności tarczycy przeczytasz tutaj. Warto jednak podkreślić, że ashwagandha jest naturalnym wsparciem właśnie dla osób zmagających się z mgłą mózgową, ponieważ:

  • naturalnie poprawia pracę tarczycy, stymulując produkcję hormonu (dzięki temu możliwe jest obniżenie dawki letroxu, euthyroxu lub innego leku z hormonem) 
  • uspokaja, obniża niepokój, poprawia jakość snu i ułatwia zasypianie, dzięki czemu pozwala na pełną regenerację
  • ma właściwości antyzapalne i zapewnia ochronę układu nerwowego
  • poprawia odżywianie komórek mózgowych, ułatwiając koncentrację i zapamiętywanie
  • dodaje energii i motywacji

Dla czytelników mojego bloga w sklepie Mothersprotect przysługuje 10% rabat i darmowa przesyłka. Znajdziesz tu także ashwagandhę, z której korzystam na co dzień. Wystarczy, że przy zakupie wpiszesz kod: niedoczynna10

3. Sen i regeneracja

Problemy ze snem to zmora naszych czasów. Nic dziwnego – żyjemy w galopie, stresów ciągle przybywa, a my zamiast odciąć się od nich przed snem, przyklejamy się do ekranu telefonu i zaglądamy do życia innych na Facebooku lub instagramie podświadomie porównując je do naszego. Postaraj się unikać telefonu, komputera i telewizora na godzinę przed snem. Wydziel przestrzeń do spania, w której nie będziesz myśleć o pracy lub nauce. Uprawiaj miłość 😉 Unikaj treningów późnym wieczorem. Zadbaj o wyciszenie i regenerację, gdy zbliża się pora snu. Jeśli problem się nasila, koniecznie zbadaj poziom prolaktyny i kortyzolu.

4. Wysiłek fizyczny

Nic tak nie dotlenia mózgu, jak dobry trening. Wystarczy 25 minut ruchu dziennie, aby zachować świeżość myśli. Jestem tego najlepszym przykładem – gdy zapowiada mi się duży lub wymagający projekt, zaczynam dzień od treningu i wiem, że nie będę musiała już wspierać się kawą. Polecam szczególnie tym osobom, które rano bardzo długo „dochodzą do siebie”.

5. Trening umysłu

Krzyżówki, sudoku – o tych sposobach wiemy wszyscy, jednak mało kto z nas po nie sięga. Jeśli jesteś uczniem, studentem lub Twoja praca wymaga zapamiętywania informacji, zainteresuj się mnemotechnikami. Dzięki skojarzeniom, wizualizacjom, wyobrażeniom, liczbom, kolorom i historyjkom jesteś w stanie zapamiętać znacznie więcej niż Ci się wydaje. Ja właśnie w ten sposób przetrwałam lekcje rozszerzonej historii w liceum;) Niech w ruch pójdą kolorowe zakreślacze, mapy myśli i karteczki memo!

6. Nauka języków

Jako tłumacz języka angielskiego nie mogę polecić Wam lepszego sposobu na praktyczne ćwiczenia koncentracji. Jeśli nie jesteś ogromnym fanem języków i myśl o nauce z udziałem fiszek przyprawia Cię o mdłości, postaraj się nieinwazyjnie wplatać język obcy do codziennych czynności np. gdy oglądasz serial na Netfliksie, ustaw napisy w języku, którego się uczysz. Sięgaj po książki, czasopisma i blogi w języku obcym i nie martw się jeśli nie rozumiesz wszystkiego – to właśnie dzięki domysłom i wskazówkom ukrytym w kontekście najlepiej uczyć się nowych słówek:) Masz pasję lub hobby, które chcesz rozwijać? To świetnie! Poszukaj zagranicznych podcastów na ten temat i słuchaj, gdy prasujesz, sprzątasz lub gotujesz!

7. Szkoła empatii

Samotność i izolacja są zabójcze dla umysłu. Gdy pracujesz w domu i  zaczynasz już mówić do siebie tak jak ja, wiedz, że coś się dzieje. A tak na poważnie – empatia to zaskakująco dobry trening koncentracji. Gdy chodziłam na terapię, zawsze zastanawiało mnie, jak to możliwe, że terapeutka nie robi żadnych notatek podczas naszego spotkania, a mimo tego zawsze dokładnie pamięta imiona, wydarzenia i miejsca, o których mówiłam. Było to dla mnie wręcz fascynujące. Postanowiłam, że spróbuję sama aktywować moje empatyczne moce i podczas spotkań z przyjaciółmi starałam się słuchać ich uważniej, odcinając się od własnych spraw. Zadziałało! Na kolejnych spotkaniach zadawałam szczegółowe pytania, które wydawały im się zaskakujące, a nasze więzi zacieśniły się. Polecam 😉

A jakie są Twoje sposoby na poprawę koncentracji? Podziel się!

Przeczytaj

6 komentarzy

Anna 12 września 2019 z 17 h 43 min

Mam pytanie: czy to samo można odnieść do sytuacji, w której tarczyca została usunięta? Ponieważ wszelkie ulepszenia nie sprawią już, że moja tarczyca będzie pracować lepiej? Prawdopodobnie dawki leku nie będę mogła już zmniejszyć?

Odpowiedz
Dorota 16 września 2019 z 0 h 21 min

Proszę napisać wiadomość na mesenger Adam Przygoda

Odpowiedz
Bronislawa 17 września 2019 z 9 h 21 min

Witam, mam 66 lat z niedoczynnością zmagam się już 22 lata ,biorę eutyrox 100 ale tak jak pani pisze mam zawroty głowy ,nie pamiętam dat,imion,nazwisk w czasie rozmowy braknie jakiegoś słowa (czarna dziura)

Odpowiedz
Anonim 21 września 2019 z 14 h 52 min

Mam to od jakiegoś czasu i nie laczylam tego z tarczyca, dziękuję.

Odpowiedz
Sławomira 30 września 2019 z 17 h 20 min

Dziś dowiedziałam się , że mam niedoczynność przysadki… wystraszona..co dalej

Odpowiedz
Krystyna 10 października 2019 z 21 h 46 min

A ja mam nadczynność i też z pamięcią i mnie nie tak też dużo zapominam

Odpowiedz

Podziel się opinią!