symptomy

Niedobory witamin B a niedoczynność tarczycy

napisała Daria Kikoła 3 marca 2016 9 komentarzy

Wyobrażasz sobie, co mogłoby się stać, gdybyśmy cały czas spożywali tylko te posiłki, które najbardziej nam smakują? Nie mówię tu o fast foodach lub słodyczach, a raczej o ciągle powtarzającym się schemacie: śniadanie – owsianka, lunch – sałatka,  obiad – pierś z kurczaka…Coraz częściej wpadamy w żywieniową rutynę i choć pozornie odżywiamy się zdrowo, reakcja organizmu  temu przeczy – zasypiamy na biurku w pracy, a nasza pamięć szwankuje. Czy naprawdę wszystko można zrzucić na tarczycę?  

Odpowiedź brzmi: niedobory

Czy pamiętasz, kiedy ostatnio robiłaś morfologię, badałaś poziom witaminy D3 i homocysteiny? Przyczyną złego samopoczucia nie musi koniecznie być bałagan hormonalny, a niedobory – u nas, niedoczynnych to najczęściej niedobór selenu, żelaza (a to przecież one odpowiadają za konwersję T4 w T3!). Niemal wszyscy cierpimy na znaczny niedobór witaminy D3 (u nas szczególnie ważna ze względu na jej wpływ na odporność organizmu oraz pracę jelit) i witamin z grupy B. Zanim jednak zaczniesz suplementację na własną rękę, koniecznie wykonaj badania i skonsultuj się z lekarzem – nadmiary także są niebezpieczne dla zdrowia!

B jak „bardzo potrzebuję witamin z grupy B”

Zbyt wysoki poziom homocysteiny (wywołany niedoborem witamin z grupy B) jest równie groźny jak wysoki poziom złego cholesterolu i może skutkować rozwojem miażdżycy, zawałem lub udarem. Myślisz, że to Ciebie nie dotyczy? W powszechnym przekonaniu niedoborem witaminy B powinni martwić się wegetarianie. Jeśli zmienimy to powszechne przekonanie i dodamy do tej grupy także niedoczynnych, wtedy zwiększymy szansę na nasze lepsze samopoczucie. Nie żywię się wyłącznie roślinami, a okazuje się, że problem wysokiej homocysteiny dotyczy też mnie. Skąd to się wzięło? Życie w ciągłym biegu, stres oksydacyjny, zbyt mało zróżnicowana dieta, nadmierne zamiłowanie do kawy, która wypłukuje witaminy… Prócz tragicznych skutków, które opisałam wyżej, niedobory witamin z grupy B mogą objawiać się jako natłok myśli, poczucie niepokoju, mrowienie i drętwienie kończyn, problem z koncentracją i pamięcią, stany depresyjne – czyli to wszystko, co tak bardzo lubimy zrzucać na niedoczynną tarczycę.

B12, Ty złośliwa anemiczko

anemia

Objawy niedoboru: problemy z koncentracją i pamięcią, niedokrwistość, stany zapalne ust, problemy z układem nerwowym, rozdrażnienie, depresja, lęki, drętwienie kończyn, niepewny chód

Odpowiada za: równowagę układu nerwowego, rozwój i produkcję krwinek czerwonych (odpowiedzialnych za pracę żołądka)

Źródła: mięso, nabiał i algi

Niedobór grozi: anemią złośliwą, chorobą Addisona – Biermera 

 

B3, czyli skóra sucha jak pieprz  i trudny charakterek

furia

 

Objawy niedoboru: nagłe napady złości, nadpobudliwość, zaburzenia snu, ogólne osłabienie organizmu, sucha skóra

Odpowiada za: przemianę metaboliczną, równowagę układu nerwowego, eliminowanie złego cholesterolu

Źródła: chude mięso, tłuste ryby, drożdże, produkty z pełnego ziarna, orzechy

Niedobór grozi: Pelagrą (wysypka, niedokrwistość, apatia, zmęczenie)

B2, czyli otwórz oczy!

Niedobór, który najbardziej mi doskwiera – jeszcze przed badaniami zauważyłam u siebie znaczne pogorszenie wzroku i rozmytą wizję.

wzrok

Objawy niedoboru: zaburzenia widzenia, zespół suchego oka, wypadanie włosów, nawracające infekcje, afty, pleśniawki, zajady, bóle mięśniowe

Odpowiada za: dobry wzrok, przemianę materii, równowagę układu nerwowego

Źródła: mięso, jaja, nabiał

Niedobór grozi: zaćmą

B1, czyli wieczne zmęczenie

zmęczenie

Objawy niedoboru: chroniczne zmęczenie, bóle i skurcze mięśni, problemy z pamięcią i koncentracją, zaburzenia trawienia

Odpowiada za: równowagę układu nerwowego, pracę mięśni

Źródła: wieprzowina, pistacje, orzechy arachidowe, produkty zbożowe

Niedobór grozi: beri-beri (zaburzeniem pracy mięśni)

Nie jest to oczywiście cała gama witamin z grupy B – w wyborze kierowałam się symptomami, które często automatycznie przypisujemy niedoczynności tarczycy i Hashimoto. Wystarczy jedno badanie, żeby sprawdzić jak wygląda u nas niedobór witamin B – to badanie poziomu homocysteiny. Koszt takiego badania waha się w granicach 25-60 zł. Niestety, nie jest ono refundowane.

Akcja suplementacja

W powrocie do dobrego samopoczucia powinna pomóc zróżnicowana dieta i odpowiednia suplementacja (koniecznie pod okiem lekarza specjalisty).  Jak wybrać najlepszy suplement?

  • Jeśli lekarz nie polecił Ci suplementu konkretnej marki, upewnij się, że przyjmujesz zalecaną dawkę
  • Sprawdź skład suplementu, a w szczególności substancje wypełniające

Większość leków zawiera aż do 50% substancji uzupełniających, wiążących i przeciwutleniających. Wśród wypełniaczy znajduje się także laktoza. Wyjątkiem nie jest także najczęściej przepisywany lek na niedoczynność tarczycy – Euthyrox, w którego składzie znajdziemy laktozę jednowodną i skrobię kukurydzianą. Niedoczynni, którzy mają tego świadomość proszą swoich lekarzy o zamiennik np. Letrox.

Oprócz laktozy i skrobi czyhają na nas inne niebezpieczeństwa. Na przykład dwutlenek tytanu, którego używa się jako białego pigmentu. To właśnie przy wykorzystaniu dwutlenku tytanu maluje się białe linie na Wimbledonie. Czy podoba Ci się myśl, że łykasz składnik farby?

Suplementy i leki często powlekane są szelakiem – żywicą otrzymywaną z wydzielin owadów, którą rozpuszcza się w alkoholu. Szelak stosowany jest także do wykańczania powierzchni mebli. Chyba nie chcesz tego łykać?

Niebezpieczny i z pewnością nieobojętny dla naszego zdrowia jest także stearynian magnezu, który często stosuje się, aby zapobiec przywieraniu składników do maszyn podczas produkcji i…do wypełniania witamin.

W walce z niedoborami witamin z grupy B, selenu oraz jodu i za zgodą lekarza zdecydowałam się na Thyroid Complex– preparat, który został przygotowany specjalnie z myślą o niedoczynnych i który zamiast wypełniaczy bazuje na spirulinie, lucernie i borówkach.

Oto jego skład:

zawartość w porcji dziennej

Składniki                                                           1 kapsułka               % RWS*

Jod (jodek potasu)                                                 200 ug                     133

Selen (l-selenometionina)                                       200 ug                     364

Witamina A (5000 IU)                                            1500 ug                    188

jako beta karoten/carotenoid mix i octan retinolu)

Cynk ( cytrynian)                                                   15 mg                     150

Witamina B3 ( amid kwasu nikotynowego)             20 mg                        125

Witamina B1 ( tiamina HCI)                                   20 mg                      1818

Witamina B2 ( ryboflawina)                                   20 mg                      1429

Liść Oliwny  ( Oleaeuropea) ekstrakt                     278 mg

ekwiwalent do 3000 mg suszonych liści zawierający

50 mg oleuropeiny

Wegetariańska kapsułka                                         100 mg

 

O czym jeszcze pamiętać przy suplementacji?

  • Niektóre z mikroelementów mogą działać antagonistycznie – dlatego nie łykaj wszystkich suplementów na raz – ja zawsze przyjmuję je w tej kolejności: Letrox, 30 minut przerwy, witamina D3+K2, 30 minuty przerwy- Thyroid Complex. Zawsze zapytaj lekarza o dawkowanie i prawidłową kolejność zażywania suplementów!
  • Kupuj suplementy ze sprawdzonego źródła – Waszą czujność powinny w szczególności wzbudzić oferty w grupach na Facebooku – te od prywatnych sprzedawców, którzy „przypadkowo” zakupili za dużo suplementów i już ich nie potrzebują. Nie wiesz jaka niespodzianka czeka na Ciebie w środku 🙂

 

Przeczytaj

9 komentarzy

Wilczyca 3 marca 2016 z 23 h 12 min

Thyroid stosujesz razem z lekiem?
Gdzie mozna kupić i jak się dawkuje ?

Odpowiedz
Daria Kikoła 4 marca 2016 z 7 h 08 min

Martyna, Thyroid kupisz na stronie biowitalni.pl – tu podsyłam link http://biowitalni.pl/kobieta/594-thyroidcomplex-tarczyca-kompleks.html?utm_source=aktywnie&utm_medium=art&utm_campaign=tarczyca
– ja zażywam jedną kapsułkę dziennie razem z posiłkiem (Letrox biorę 30 minut wcześniej)

Odpowiedz
Marta 4 marca 2016 z 10 h 51 min

Cześć, moja endokrynolog powiedziała ostatnio, że nie powinnam przyjmować suplementów z jodem przy niedoczynności (problem z jego przetwarzaniem), co o tym sądzisz?

Odpowiedz
Julia 11 marca 2016 z 13 h 10 min

Myślę, że skoro lekarz tak powiedział powinnaś tego przestrzegać. A co do wpisu – bardzo wiele interesujących informacji !

Odpowiedz
Alicja 16 marca 2016 z 20 h 31 min

Pytanko mam, bo zawsze słyszałam, że przy niedoczynności trzeba przyjmować jod, ale przy Hashimoto jest to niewskazane. Teraz zgłupiałam, bo ten kompleks zawiera jod i nie bardzo wiem czy nadaje się dla Hashi.
Poradzisz?
Pozdrawiam
Alicja
P.s. Świetny blog – uwielbiam 🙂

Odpowiedz
Marta z Warszawy 20 marca 2016 z 18 h 43 min

Dobrze wiedzieć takie rzeczy 🙂 Dzięki wielkie 🙂

Odpowiedz
Jotka89 28 marca 2016 z 18 h 07 min

Bardzo przydatny post. 🙂 Pozdrawiam!

Odpowiedz
Justyna Kaczor 28 marca 2016 z 18 h 08 min

Bardzo przydatny post. 🙂 Pozdrawiam!

Odpowiedz
Krzysztof 8 lipca 2016 z 12 h 56 min

Mega ciekawy artykuł 🙂

Odpowiedz

Podziel się opinią!