żywienie

8 nieprzyjaciół Niedoczynnych

napisała Daria Kikoła 15 stycznia 2015 15 komentarzy
hamburger-hashimoto

NIE przy niedoczynności tarczycy

1. Soja – zaburza wchłanianie syntentycznej tyroksyny. Innymi słowy – chcesz, żeby pigułka szczęścia działała? Unikaj produktów sojowych – choć znajdziesz je na półce ze zdrową żywnością, akurat w naszym przypadku mogą zaszkodzić- dlatego trzymaj się z dala od tofu, sosu sojowego, mleka sojowego, kotletów sojowych i wszystkiego, co z soi powstało!

soja-hashimoto

2. Warzywa z rodziny krzyżowych – czyli smakołyki takie jak brokuły, kapusta, kalafior, brukselka,brukiew, jarmuż, rzepa, rzodkiewka, kapusta chińska, rzodkiewka oraz szpinak mogą zaburzać naturalną produkcję hormonów tarczycy. Ich największym defektem jest negatywny wpływ na wchłanianie jodu –  jeśli nie potrafisz z nich zrezygnować, ogranicz ich spożycie do ok. 150 gramów dziennie – pamietaj także, żeby potraktować je wysoką temperaturą, wtedy stracą one też właściwości antyodżywcze.

brokuly-hashimoto

3. Źródła goitogenów (możesz przeczytać o nich więcej tutaj) – naturalne przeszkadzajki, które często nieświadomie wplatamy do naszego jadłospisu – nie są tak groźne jak te powyżej, jeżeli nie spożywamy ich w nadmiernych ilościach. Należą do nich:

orzeszki ziemne i orzeszki piniowe

  •  słodkie ziemniaki 
  • truskawki
  • gruszki
  • musztarda
  • brzoskwinie
  • produkty zbożowe (zawierające gluten)
  • kasza jaglana
  • pędy bambusa

4. Sól – nie pozwalaj sobie na więcej niż 5 g soli dziennie – to co jemy i tak naładowane jest już solą, którą spożywamy w konserwach, wędlinach, serach, kiszonkach, wędzonkach, marynatach, sosach i przyprawach. To właśnie sól potęguje efekt „wody zatrzymanej w organizmie” – przy okazji zwiększając ryzyko nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu czy zawału serca.

sol-hashimoto
5. Tłuszcze zwierzęce i produkty bogate w cholesterol – niedoczynności bardzo często towarzyszy wysoki poziom złego cholesterolu. Zadbaj o siebie eliminując wszelkie fast foody, masło, olej, margarynę, smalec, tłuste sery, tłuste mięso i wyroby cukiernicze. Zamiast smażenia wybierz pieczenie, duszenie, gotowanie.

hamburger-hashimoto

6, Produkty o wysokiej zawartości cukru – tak, tak, nadszedł koniec ery słodyczy. Jeśli masz dość spowolnionego metabolizmu i problemów z zaparciami, ogranicz słodycze.  Na pewno wiesz czym są „puste kalorie” – słodycze to właśnie produkty, które są bogate w kalorie, ale nie zawierają żadnych subtancji odżywczych.

cukier-hashimoto

7. Alkohol – podobnie jak słodycze, nie zawiera substancji odżywczych za to stanowi prawdziwą bombę kaloryczną. Przy okazji drinki zaburzają przyswajanie witramin z grupy B – odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej i zdrowej masy ciała. Jeśli częściej zaglądasz do kieliszka, uważaj na wątrobę – alkohol może upośledzić jej zdolność do metabolizmu lewotyroksyny. PS: Ciekawa zależność! Wielu niedoczynnych zauważyło, że bardzo często nie trzeba im wiele, aby się upić. Być może Ty też zauważyłeś/aś u siebie większą wrażliwość na alkohol i bolesny syndrom dnia poprzedniego? 

piwo-hashimoto

8. Kofeina – pijesz kawę razem z pigułką szczęścia? Kofeina może podnosić Twój poziom TSH, jeśli nie odczekasz wystarczająco długo. Więcej na ten temat przeczytasz tu. Kofeina podnosi poziom kortyzolu – hormonu stresu (może właśnie dlatego nie możesz schudnąć?), który z kolei podnosi poziom insuliny. Długi okres z wysokim poziomiem cukru we krwi zwiastuje nic innego jak tylko choroby układu krążenia.

kawa-hashimot

Źródła:
http://blog.paleohacks.com/top-11-goitrogenic-foods-thyroid-health/
http://drhyman.com/blog/2012/06/13/ten-reasons-to-quit-your-coffee/#close
http://www.everydayhealth.com/health-report/thyroid-pictures/foods-to-avoid.aspx#/slide-9
"Żywienie w niedoczynności tarczycy", PZWL

Przeczytaj

15 komentarzy

ASia 16 stycznia 2015 z 6 h 16 min

strach cokolwiek jeść

Odpowiedz
Ilona 16 stycznia 2015 z 9 h 05 min

to ze tak spytam co jesc?jedne artykuly kaza jesc to inne wykluczaja mam wrazenie ze to nie wspolgra ze soba wogole komu wierzyc chyba wlasnej intuicji bo czytam o samych bredniach

Odpowiedz
mirka 16 stycznia 2015 z 9 h 49 min

Jak przeczytałam „truskawki” to się załamałam…, pozadrawiam Darię 😉

Odpowiedz
dariakikola 16 stycznia 2015 z 13 h 23 min

Kasza jaglana (w sporych ilościach) może zaburzać wchłanianie jodu – tak, zawiera goitrogeny. Nie wymyśliłam tego:)

The potential exception is millet, a nutritious gluten-free grain, which may suppress thyroid function even in people with adequate iodine intake.20 If a dietary recall indicates frequent millet consumption in patients with hypothyroidism, it may be wise to suggest they choose a different grain.

http://www.todaysdietitian.com/newarchives/070112p40.shtml

Millet. Patients with hypothyroidism should avoid millet, which may be contained in cruciferous vegetables. Millet interferes with your body’s iodine uptake, which is already damaged due to your thyroid condition. Eating foods that contain these ingredients can worsen your thyroid condition and increase the negative effects your hypothyroidism is having on your body. In addition to their millet content, raw cruciferous vegetables should be avoided by those with hypothyroidism because they can interfere with the production of your thyroid hormones.

http://www.md-health.com/Foods-To-Be-Avoided-By-Hypothyroid-Patients.html

While millet may not contain gluten, it does contain goitrogens. Goitrogens are those substances in food that suppress thyroid activity and can lead to goiter, an enlargement of this very important gland which resides in the throat. Low iodine intake can also lead to goiter. – See more at: http://www.thehealthyhomeeconomist.com/beware-of-millet/#sthash.VYWzlepo.dpuf

Odpowiedz
Zytka 17 stycznia 2015 z 16 h 31 min

czyli żyć powietrzem!

Odpowiedz
Monika - Wielki Kufer 17 stycznia 2015 z 21 h 34 min

Straszne! W sumie większość z tych rzeczy to popularne i najczęściej spożywane produkty. Co w takim razie jeść?

Odpowiedz
Ilaszka 18 stycznia 2015 z 13 h 55 min

Dopiero teraz znalazłam twoją stronę, ale chciałabym ci powiedzieć, że jestem za nią bardzo wdzięczna. Dając rady i pokazując twoją przemianę dajesz motywację na działania mające poprawić nasze życie. Już teraz nie mamy wymówki w postaci bo to przez moją tarczyce. Widać, że pomimo choroby możemy się zmienić.
Chciałabym tu napisać o jednym bardzo zdrowym składniku. Staramy się używać zdrowszych olei jak kokosowych, z winogron czy extra virgin. Ale my mamy bardzo zdrowy,, tradycyjny polski olej lniany i chciałabym go polecić. Możemy go dodać do twarożku czy serka wiejskiego albo polać nim sałatkę. Pomaga on obniżyć zły cholesterol, a podwyższyć ten dobry.

Odpowiedz
marta 20 stycznia 2015 z 9 h 55 min

Daria, poprosimy teraz o post z cyklu: „co możemy jeść”

Odpowiedz
Paulina 22 stycznia 2015 z 9 h 37 min

Rozumiem, że ogólnie kawę możemy pić, tylko należy odczekać 30 min. od wzięcia tabletki? 🙂

Odpowiedz
Nanou 31 stycznia 2015 z 21 h 19 min

a co z sałatą? lodowa, morska, masłowa, rozponka? niedoczynność odebrała mi już tyle ulubionych warzyw :

Odpowiedz
Marta 11 lutego 2015 z 19 h 29 min

Ale wiesz chyba, że zjadany cholesterol nie ma wpływu na poziom cholesterolu we krwi?
Przetworzone tłuszcze, transy, margaryny, tłuszcze przesmażone zdecydowanie są szkodliwe dla wszystkich, bez względu na stan tarczycy, ale nie wrzucajmy do tego samego worka tłustego mięsa, masła czy smalcu…
Poza tym sól również jest niezbędna. Nie ograniczajmy jej dlatego, że w gotowej żywności jest jej dużo – zrezygnujmy z gotowej żywności, nie z soli! [;

Odpowiedz
Food Detective – recenzja testu na nietolerancje pokarmowe | Aktywnie z niedoczynnością 14 sierpnia 2015 z 16 h 00 min

[…] źle dobrana antykoncepcja „zatrzymuje wodę” ?). Przypomnij sobie listę wskazanych i niekoniecznie zalecanych produktów w niedoczynności tarczycy. Zastanów się jak wyglądał Twój ostatni tydzień […]

Odpowiedz
Agnieszka Kopeć 15 marca 2016 z 10 h 27 min

Czyli najbezpieczniej jeść sałatkę z kostek lodu..:(

Odpowiedz
Ania 20 kwietnia 2016 z 10 h 12 min

Post był już jakiś czas temu, ale mam nadzieję że przeczytasz 🙂

A co z kiełkami rzodkiewki? Choduje je od kilku miesiecy i codzinnie staram się dodawać je do posiłku, ale po przeczytaniu Twojego artykułu mam wątpliwości, czy dobrze robię

Odpowiedz
Daria Kikoła 4 maja 2016 z 6 h 11 min

Jeżeli nie spożywasz ich na kilogramy, wszystko będzie ok:)

Odpowiedz

Podziel się opinią!