żywienie

Tarczyca to lubi! >> kurkuma <<

napisała niedoczynna 29 sierpnia 2016 7 komentarzy
kurkuma a hashimoto

-Daria, nie sądzisz, że to straszne ile leków ładują w siebie nasi pacjenci? – zapytała mnie Amelia, gdy akurat przygotowywałam kolejny blister pack (kalendarzyk z lekami na każdą porę dnia). Praca w aptece w Vancouver uzmysłowiła mi, z jaką łatwością sięgamy po kolejną tabletkę wypisaną lekką lekarza, który dzięki temu może pozwolić sobie na wakacje „na bogato”…Rekordziści łykali nawet po 15 tabsów na śniadanie! Praca Amelii była znacznie przyjemniejsza – jako studentka medycyny naturopatycznej podpowiadała pacjentom jak żywieniem i odpowiednią suplementacją mogą poprawić stan zdrowia. Ostatnio napisałam do niej z pytaniem, czy ma coś specjalnego dla chorych na niedoczynność tarczycy i/lub Hashimoto. 

„Daria, często o tym zapominamy, ale leczenie zaczyna się w kuchni! Nawet przyprawy, które stosujesz mogą wyciszyć stan zapalny! Sprawdź kurkumę i koniecznie zainteresuj się farmakognozją. Już teraz wiesz, dlaczego jestem wielką fanką curry:)” Sprawdziłam. Wy też powinniście.

Pradawna kurkuma

Ta przyprawa kuchni indyjskiej stosowana jest już od ponad 4 tysięcy lat – nie tylko podczas gotowania, ale także w obrzędach hinduizmu i medycynie Dalekiego Wchodu. Dzięki naturalnym barwnikom (bardzo brudzącym zresztą :)) mamy pewność, że nie jest syntetyczna – ma to także wpływ na jej cenę – to jedna z najtańszych przypraw na świecie. Przed sproszkowaniem kurkuma wyglądem przypomina korzeń imbiru. Pamiętaj, żeby kupować ją w małych ilościach i nie trzymać w zasięgu promieni słonecznych – z czasem jej smak wietrzeje.

Kurkumę dotychczas stosowano jako….środek na złagodzenie bólu menstruacyjnego, gojenie się ran, leczenie trądziku i wysypki, niedrożności wątroby czy jako nieocenioną pomoc w walce z pasożytami. Okazuje się jednak, że ma ona także pozytywny wpływ na tarczycę i dolegliwości związane z niedoczynnością i/lub Hashimoto.

Kurkumina dla kapryśnej tarczycy

  • Łagodzi stan zapalny

Hashimoto to inaczej zapalenie gruczołu tarczycowego – każdy stan zapalny odczuwamy najczęściej w postaci bólu. To nie musi być uczucie „guli w gardle” – to ten ból w stawach, zmęczone mięśnie, brak siły. Kurkumina słynie z właściwości przeciwzapalnych i jak potwierdzają badania – skutecznie reguluje poziom cytokin Th1, których podwyższony poziom najczęściej powoduje niedoczynność.

  • Uszczelnia jelita

Kurkumina wzmacnia barierę jelitową i pomaga nam rozprawić się z syndromem „nieszczelnego jelita”. Naszą żółtą przyprawę skutecznie stosuje się obecnie w terapii chorób układu pokarmowego takich jak choroba Crohna, zespół wrzodziejącego jelita, czy zespół jelita

  • Hamuje rozwój guzków

Wciąż trwają badania nad antynowotworową właściwością kurkuminy. Zauważono ciekawą zależność – u pacjentów z rakiem tarczycy stosuje się chemioterapię w połączeniu z kurkuminą, która jak dowodzą koreańscy naukowcy – zwiększa skuteczność działania leku i hamuje rozwój komórek rakowych.

  • Pomaga myśleć trzeźwiej

Żegnaj mgło mózgowa! Tumeron, związek występujący w kurkumie, pobudza procesy naprawcze w mózgu. Kurkuma zawiera też BDMC, składnik, który ma niszczyć złogi białek hamujących przewodzenie sygnałów nerwowych i wywołujących zaburzenia pamięci!

  • Reguluje poziom cukru i cholesterolu

Z czym to się je?

Mam nadzieję, że teraz na stałe wkomponujesz kurkumę w swoje menu. Oprócz do słynnego curry, kurkumę możesz dodawać do zup, sałatek, kawy, a nawet…ciast! Aby przedłużyć lecznicze działanie kurkumy, dodawaj ją do potraw w połączeniu z czarnym pieprzem lub oliwą z oliwek. Dzienne spożycie kurkumy nie powinno przekraczać 8 g (czyli ok 2,5 łyżeczki). Poniżej kilka inspiracji podejrzanych na Instagramie. A Ty…do czego dodajesz kurkumę? 🙂

 

daashingmycleanagendafithnhealthythewholefoodienamiam

Pamiętaj, że ten artykuł służy jedynie celom edukacyjnym i nie zastąpi konsultacji z lekarzem.

Źródła:

Jawa A, Jawad A, Riaz SH, et al. Turmeric use is associated with reduced goitrogenesis: Thyroid disorder prevalence in Pakistan (THYPAK) study. Indian J Endocrinol Metab. 2015 May-Jun;19(3):347-50. Doi: 10.4103/2230-8210.152768.

Jurenka JS. Anti-inflammatory properties of curcumin, a major constituent of Curcuma longa: a review of preclinical and clinical research. Altern Med Rev. 2009 Jun;14(2):141-53.

Kurkuma wspomaga naprawę mózgu, Polska Agencja Prasowa [dostęp: 11 grudnia 2015], 

Cho JA, Park E. Curcumin utilizes the anti-inflammatory response pathway to protect the intestine against bacterial invasion. Nutrition Research and Practice. 2015;9(2):117-122. 

García-Niño WR1, Pedraza-Chaverrí J2. Protective effect of curcumin against heavy metals-induced liver damage. Food Chem Toxicol. 2014 Jul;69:182-201

Tan C1, Zhang L1, Cheng X1, Lin XF1, Lu RR2, Bao JD1, Yu HX3. Curcumin inhibits hypoxia-induced migration in K1 papillary thyroid cancer cells. Exp Biol Med (Maywood). 2014 Oct 27. 

Xu X1, Qin J1, Liu W2. Curcumin inhibits the invasion of thyroid cancer cells via down-regulation of PI3K/Akt signaling pathway. Gene. 2014 Aug 10;546(2):226-32. 

Shafaghati NHedayati MHosseinimehr SJ. Protective effects of curcumin against genotoxicity induced by 131-iodine in human cultured lymphocyte cells. Pharmacogn Mag. 2014 Apr;10(38):106-10

Bright JJ. Curcumin and autoimmune disease.  Adv Exp Med Biol. 2007;595:425-51.

 

7 komentarzy

lisica 6 września 2016 z 9 h 34 min

Świetny artykuł ! Ja ostatnio wyczytałam, że z kurkumy można nawet robić tonik do picia? Tylko zastanawiam się, czy jest to smaczne …

Odpowiedz
Magda 8 września 2016 z 9 h 58 min

Bardzo ciekawy temat, muszę spróbować kurkumy. Słyszałam kiedyś o złotym mleku właśnie z dodatkiem kurkumy, co o tym myślisz?

Odpowiedz
Sandra z Warszawy 19 września 2016 z 18 h 53 min

Bardzo przydatny tekst 🙂 Dzięki wielkie 🙂

Odpowiedz
lisica 7 października 2016 z 11 h 47 min

Kurkuma to cudowna przyprawa i nadaje świetny kolor potrawą. No a do tego samo zdrowie, zdecydowanie warto używać :0

Odpowiedz
lisica 10 października 2016 z 19 h 53 min

uwielbiam kurkume, nie ma lepszego ‚rozgrzewacza’ w dlugie, jesienne wieczory! pozdrawiam :0

Odpowiedz
Zimno mi. Pozdrawiam, Tarczyca! – Aktywnie z niedoczynnością 16 listopada 2016 z 18 h 46 min

[…] cukinią (mniam!). Nie bój się rozgrzewających przypraw – chili, kurkumy (pisałam o niej tutaj), papryki ostrej, pieprzu, cynamonu, czosnku i imbiru. W Twojej kuchni teraz szczególnie nie może […]

Odpowiedz
Ewa 31 lipca 2017 z 21 h 56 min

Uwielbiam kurkumę! Stosuję jako przyprawę do ryb 🙂 Pychota!

Odpowiedz

Podziel się opinią!