symptomy

Jak pokonać senność i zmęczenie w niedoczynności tarczycy?

napisała Daria Kikoła 7 sierpnia 2015 10 komentarzy
Gdy próbuję wytłumaczyć zdrowej osobie, jak czują się niedoczynni, używam takiego porównania: na pewno w dzieciństwie spróbowałeś aviomarinu lub leku, który miał zapobiegać chorobie lokomocyjnej. Jak się później czułeś? Mógłbyś przespać całą podróż i do końca dnia byłeś pół-przytomny, prawda? Wyobrażasz sobie, że można funkcjonować w ten sposób dłużej niż jeden dzień?

Ospałość, znużenie, przemęczenie, konieczność ucinania sobie drzemek w ciągu dnia, często płytki sen w nocy – to tylko niektóre z objawów niedoczynności tarczycy, które towarzyszą znakomitej większości z nas. Aż 84% niedoczynnych skarży się na poczucie wiecznego zmęczenia i 80% z nas zmaga się z sennością.

Przyczyny zmęczenia

Nasza tarczyca wytwarza tyroksynę – hormon, który reguluje sposób, w jaki nasze ciało pozyskuje i pożytkuje energię. Niedobory hormonów tarczycy skutkują spadkiem energii i poczuciem osłabienia.

Jak rozpoznać zmęczenie powiązane z niedoczynnością? 
  • Czy coraz częściej trudno podnieść Ci się z łóżka tuż po przebudzeniu?
  • Czy czujesz się senna w ciągu dnia?
  • Czy zmagasz się z migrenami popołudniami i wieczorami?
  • Czy cierpisz na bezsenność?
  • Czy budzisz się kilka razy w nocy?
  • Czy Twój sen jest płytki i nieregenerujący?
  • Czy jeśli odpuścisz sobie aktywność fizyczną na kilka dni, bardzo trudno wrócić Ci do poprzedniej formy?

Jeśli na większość z tych pytań odpowiedziałaś TAK, najprawdopodobniej Twoje zmęczenie i ospałość wynikają z niedoczynności tarczycy.

Jak dodać sobie energii?

Jeśli myślisz o tym, aby sięgnąć po różnego rodzaju stymulanty – kawę, energetyki lub wszelkie dopalacze – zapomnij:) Kofeina w przesadzonej ilości podnosi poziom stresu i może mścić się na nas w formie tłuszczyku i w dalszej perspektywie pogłębia tylko zmęczenie. Rzuć papierosy – choć palenie to chwilowy relaks, nikotyna ma niemały wpływ na jakość Twojego snu.

Zadbaj o równowagę hormonalną

clinic-doctor-health-hospital-largeJeśli Twojego endokrynologa interesuje tylko poziom TSH – wiedz, że czas go zmienić. Dopasowanie dawki leku, a także to jak się czujesz jest zależne od wielu czynników. Upewnij się, że Twój lekarz ma indywidualne podejście – czy kiedykolwiek sprawdzałaś poziom ft3, ft4, aTPO, aTG, prolaktyny, kortyzolu? Dbaj także o to, co jest zależne od Ciebie – przyjmuj tabletkę tuż po przebudzeniu, odczekaj pół godziny zanim zjesz śniadanie i co najmniej godzinę zanim wypijesz kawę. Nie pomijaj tabletek:)

Wybieraj produkty, które zaopatrzą Cię w energię

Zapomnij o śmieciowym żarciu. To co jesz powinno dostarczać Ci energii:) Czas sięgnąć po antyoksydanty – pamiętasz kiedy ostatnio przygotowałaś sobie witaminowego shake’a? Czy dbasz o różnorodność produktów? Czy dostarczasz sobie białka? Czy nie brakuje Ci żelaza? O produktach szczególnie polecanych niedoczynnym przeczytasz tutaj.

Postaraj się spać 8 godzin

bed-bedroom-room-furnitureTak, wiem jak to jest trudne – natłok obowiązków, dziecko, problemy z bezsennością? To właśnie sen nas regeneruje, dlatego nie warto zarywać nocek lub decydować się na nocne zmiany w pracy – to może być zbyt duże obciążenie dla niedoczynnego organizmu. Masz problem z bezsennością? Przeczytaj o tym, jak zadbać o higienę snu.

Aktywność fizyczna najlepszym zastrzykiem energii

woman-jogger-jogging-sport-largeMożesz uważać mój pomysł za szalony, ale polecam Ci spędzić pół godziny między tabletką a śniadaniem właśnie na umiarkowanej aktywności fizycznej lub porannej przebieżce. To najlepszy sposób, żeby się rozbudzić i zadbać o koncentrację i energię w pracy czy podczas nauki. I wiadomo – rano najszybciej spalamy kalorie!

Uporządkuj swoje życie

person-looking-searching-clean-large

Chaos w otoczeniu, to chaos w życiu…A chaos może być naprawdę męczący. Wiem coś o tym, bo często przewracam się o rzeczy, które gromadzę na środku pokoju. Spróbuj utrzymać porządek przez dłuższy czas i sprawdź jaki ma to na Ciebie wpływ. Mi pomaga:) Masz dużo na głowie i z niczym się nie wyrabiasz? Witaj w klubie! W końcu niedoczynność tarczycy to choroba ambitnych kobiet. Warto zacząć dzień od sporządzenia listy zadań. Zorganizowanie pomoże Ci znaleźć trochę czasu na…krótką drzemkę? 🙂

Przeczytaj

10 komentarzy

Malga 7 sierpnia 2015 z 15 h 57 min

Właśnie dziś od około godziny 11 walczę, żeby nie iść na drzemkę i przetrwać dzień! 😀

Odpowiedz
Daria Kikoła 7 sierpnia 2015 z 16 h 06 min

Haha mam tak samo tylko, że od 6 rano:)

Odpowiedz
Malga 7 sierpnia 2015 z 16 h 39 min

Ja się jeszcze jakoś trzymałam od 7 do 11 😀

Odpowiedz
Fitnessanka 8 sierpnia 2015 z 4 h 23 min

Mnie najbardziej męczy płytki sen w nocy. Nie pamiętam kiedy ostatni raz przespałam całą noc bez przebudzenia. Okropne uczucie. Tym bardziej, że codzienne o 5 rano pobudka..

Odpowiedz
Maria 3 sierpnia 2018 z 11 h 08 min

Ja sobie radzisz z tym plytkim snem? Moja nastoletnia córka ten sam problem i wpływa on na funkcjonowanie całej rodziny….

Odpowiedz
Justyna Kaczmarek 2 stycznia 2016 z 16 h 56 min

stale jestem zmęczona, niewyspana.. rozdrażniona.

Odpowiedz
Niedoczynna 17 czerwca 2016 z 21 h 33 min

Ja tez mam z tym ogromny problem… wstaje rano juz zmeczona na starcie…checi sa ale energii brak… ostatnio codziennie ucinam sobie drzemki ktore i tak niewiele daja. Do tego zawroty i bole glowy… skaczace cisnienie i kolotanie serca…okropne. Czekam teraz na wyniki krwi i mam nadzieje ze lekarz cos na to zaradzi, ze po tabletkach bedzie lepiej…tylko to mnie jeszcze trzyma.

Odpowiedz
Karolina 14 lipca 2017 z 20 h 53 min

Dlaczego rano trzeba odczekać godzinę od wzięcia euthyroxu do wypicia kawy? Moje zmęczenie mnie dobija! Do tego doszła depresja 🙁

Odpowiedz
Maria 3 sierpnia 2018 z 11 h 07 min

Jak dobrze, żę trafiłam na Twojego bloga! Moja 13-letnia córka ma niedoczynność i dużo problemów z tym związanych, a ja czuję się kompletnie bezradna i czasem nie mam już ani siły, ani pomysłu, jak to wszystko ogarnać… NA razie największym problemem sąw przypadku córki problemy z zasypianiem i nocne pobudki… Czuję się tak, jakbym nadal miała kilumiesięczne dziecko pod swoją opieką… Chętnie wysłucham rad i sprawdzonych sposobów… Pozdrawiam 🙂

Odpowiedz
Dora 3 sierpnia 2018 z 11 h 08 min

Witaj w klubie!Depresja budzi mnie rano i mówi dobranoc .Dziś wzięłam drugi raz lek Letrox.Narazie oczywiscie nie ma poprawy.Na to jeszcze za wcześnie.Czekam więc cierpliwie na efekty.Drzemki w dzień to u mnie norma .Budzenie nocne i ciągłe zmęczenie.Pozdrawiam wszystkich

Odpowiedz

Podziel się opinią!